Regisztráció és előfizetések
A myContentEditor mobil alkalmazás szerkesztő felület használatának és így saját alkalmazások létrehozásának feltétele a http://editor.myapps.hu oldalon történő regisztráció és éves előfizetés.
Az éves előfizetés 12 hónapon keresztül lehetőséget biztosít Önnek 1 db mobilalkalmazás projekt elkészítésére és annak menedzselésére.
A rendszer egy .apk csomagot állít elő, amelyet Ön saját néven a play.google.com alkalmazás áruházban publikálhat.
Az előfizetés kizárólag PayPal fiókon keresztül történhet. A fizetést követően a rendszer automatikusan megnyitja Önnek hozzáférést a szerkesztő felülethez.
A regisztráció – és egyben előfizetés – a következőképpen történik:
Kattintson az Előfizetés menüpontra,
vagy a Belépés blokk Regisztráció linkjére.
Néhány alapadatot kell megadnia:
Felhasználói név: valós email címnek kell lennie
Családnév
Keresztnév
Jelszó
A jelszó még egyszer, nehogy elgépelés történjen
Nyelv: ez alapértelmezetten magyar, de természetesen módosítható. Az itt beállított nyelv lesz az alapértelmezett az Ön alkalmazásának nyelveként.
Megerősítőkód.
Az adatok begépelését követően kattintson az Előfizetés gombra.
A következő felületen a Számlázási adatait kell megadnia.
Név: ez a név fog szerepelni az előfizetésről kiállított számlán
Adószám
Irányítószám
Város
Utca,házszám
Ország
A számla a fizetés teljesítésével párhuzamosan automatikusan elkészül, belépést követően a Profil /Számlák lapon letölthető. Hibás adatok megadása esetén az info@myapps.hu címen kérhet helyesbítő számlát. A számla kiegyenlítése PayPal fiókon keresztül történik.
Az adatok megadását követően kattintson a Megerősítés gombra, ekkor le tudja ellenőrizni a beírt adatokat. Ha valamit változtatni szeretne, kattintson a Vissza gombra és módosítsa az adatokat.
Ha mindent rendben talált, akkor kattintson az Előfizet gombra. Ennek hatására átkerül a Paypal hivatalos felületére, ahol a saját Paypal fiókjába kell bejelentkeznie. Nagyon fontos, hogy a böngésző címsorában látható legyen a biztonságos használatra utaló lakat ikon!
Írja be email címét és Paypal jelszavát, majd kattintson a Log In gombra.
A sikeres bejelentkezést követően ellenőrizze le az adatokat és ha mindent rendben talál, akkor kattintson a Continue gombra.
Sikeres fizetés esetén egy átirányítást követően visszakerül az editorban, ahol létre is jött az első projektje, melynek meg is kezdheti a szerkesztését.
Sikertelen fizetés esetén egy hibaüzenet tájékoztatja a problémáról.
Saját profil
A bejelentkezést követően a Projektek menüpontban található a Profil oldal, ahol a következő funkciókat éri el:
alapadatok
tanúsítvány létrehozása
számlák megtekintése.
Alapadatok
Ezen a fülön a regisztrációkor megadott email címét tudja módosítani, illetve meg tudja tekinteni, hogy mely előfizetést és mikor kötötte a szerkesztőben.
Tanúsítvány
Tanúsítványra az alkalmazás hitelesítéséhez van szükség. Ezt egyszer kell létrehoznia az alábbi adatok megadásával:
Név
Szervezeti egység neve
Szervezet neve
Város
Megye/Állam
Országkód
Az adatok rögzítését követően kattintson Mentés gombra.
Számlák
Az előfizetés összegének kiegyenlítésekor a rendszer automatikusan kiállítja a számlát, melyet a Projektek menüpontban található Profil menüpont Számlák fülén tudja megtekinteni.
A táblázat egyes soraira kattintva a számlák megnyithatóak, letölthetőek és szükség esetén ki is nyomtathatóak.
Az éves Diamond előfizetéssel automatikusan létrejön egy projekt, mely aztán szabadon szerkeszthető, módosítható. Ez a projekt lesz az alapja a mobil alkalmazásunknak, az Alapadatok az általános jellemzőit – úgy mint cím, nyelv, kezdőlap, stb – a Lapok pedig a struktúrát és a tartalmat határozzák meg.
Projekt alapadatai
A bejelentkezéskor a Lapok menüpontba kerülünk, de először nézzük át a projektünk alapadatait. Ehhez kattintsunk a Projektek menüpontra és ott válasszuk ki mely projekttel alarunk dolgozni.
Kattintsunk a projekt nevére a megnyitáshoz.
A projekt alapadatait láthatjuk magunk előtt. A fejlécben a felhasználói nevünk alatt mindig megtalálható lesz, hogy mely projektet szerkesztjük éppen, a menüpontokban elérhető elemek mindegyike erre a projetkre vonatkozik.
A létrehozáskor a szerkesztő a MyProject nevet adta munkánknak, de természetesen ezt szabadon átírhatjuk. Az alapértelmezett nyelv a regisztrációkor kiválasztott lett, de ha további nyelveket választunk, akkor később fordításokat adhatunk az alkalmazásunkhoz, így akár több nyelven is elérhető lesz.
Az alkalmazásnak kell, hogy legyen egy kezdőlapja, ez lesz az az első oldal, amivel majd a felhasználó először találkozik. Ezt a Lapok között kell létrehoznunk – ennek módját később tárgyaljuk - , majd itt az Alapadatoknál beállítani kezdőlapnak.
Ugyanígy lehet Súgó, Naptár, Kereső és Kedvencek lapja is az alkalmazásnak, a folyamat ugyanaz, mint a Kezdőlapnál, a Lapok között létrehozzuk az adott tartalmi lapokat, és az Alapadatok felületen beállítjuk, hogy mely tartalmi lap mely funkciót látja el.
Megadhatjuk az alkalmazásunk Orientációját is – alapértelmezetten Készülék van kiválasztva – választhatunk Állót illetve Fekvőt.
A verziószámok természetesen egyelőre üresek, a publikálások során a szerkesztő automatikusan számozza majd az egyes verziókat.
Ha szeretnénk hangfájlokat, GPS adatokat, RSS-t használni az alkalmazásban, azokat a megfelelő jelölőnégyzetek bekattintásával engedélyzenünk kell.
Kiválaszthajuk az időzónát, engedélyezhetjük az alkalmazás megosztását és megosztási linkek generálását.
Az alapadatok megadása, módosítása után kattintsunk a Mentés gombra.
Android fül
Egyelőre Android operációs rendszerre van lehetőségünk csak publikálni az alkalmazásunkat.
Ahhoz, hogy publikálni tudjuk majd az alkalmazásunkat fel kell töltenünk egy logót vagy alkalmazás ikont. Ez az ikon fog megjelenni a play.google.com piactéren. Kattintsunk a Fájl feltöltése gombra, majd tallózuk a kívánt fájlt. A feltöltés azonnal elindul, a fájl nevét a gomb mögött találjuk majd a feltöltés befejezését követően. Ha cserélni szeretnénk egyszerűen kattintsunk újra a Fájl feltöltésére és tallózzunk egy másik képet.
A különböző felbontású mobil eszközök megkövetelik az alkalmazások készítőitől, hogy az alkalmazás nyitóképét több eltérő felbontásban adják meg, hogy azok közül a legmegfelelőbbel tudjon az alkalmazás megnyílni a felhasználó eszközén. Ehhez a nyitóképet 6 különböző felbontásban kell feltöltenünk. A Fájl feltöltése gombra kattintva tallózzuk a kívánt képet. Ahogyan az alkalmazás ikon esetén itt is egyszerűen cserélhetjük a hibás feltöltést, kattintsunk újra a Fájl feltöltésre és válasszunk egy másikat.
Az alapadatok és a képek feltöltését követően hozzuk létre az alkalmazásunk lapjait.
Az alkalmazás struktúrájának és tartalmi lapjának létrehozása
Egy alap alkalmazás felépítése a következőképpen néz ki:
Nyitólap
Kezdőlap /listalap
Listaelemek
Tartalmi lapok
A nyitólap egy kép, amit az előzőekben bemutatottak szerint az Andorid fülön feltöltöttünk különböző méretekben. Ezt a képet 3 másodpercig látja maga előtt a felhasználó, érdemes egy az alkalmazás tartalmára utaló képet elhelyezni, rajta esetleg az alkalmazás nevével és egy cég/alkalmazás logóval.
A Kezdőlap általában egy lista lap, ami az alkalmazás főmenüjét tartalmazza, ahonnan a felhasználó el tud navigálni az egyes tartalmi lapokhoz. Egy alkalmazás természetesen több listalapot is tartalmazhat, tehát egy menüpontnak lehetnek további almenüi is akár.
A listaelemek a lista lapokon található egyes elemek, menüpontok.
A tartalmi lapok azok, melyek az alkalmazás hierarchiájában a legutolsó szinten állnak, ezek azok melyen az alkalmazás tartalma megtalálható.
A szerkesztőben úgynevezett sablon lapok találhatók ezeknek a létrehozásához. A sablon meghatározza a lapnak a funkcióit, megjelenését. Az egyes lapoknak nem állítható külön-külön betűtípusa, színe, háttérszíne, mérete, stb. ezeket mind a sablon határozza meg. Ez biztosítja, hogy az alkalmazás egy egységes egészként álljon össze a publikálást követően. Mivel a sablonok létrehozása komoly html és css ismereteket igényel, így a myContentEditor felhasználói számára biztosítunk előre elkészített sablon mintákat, melyek segítségével könnyedén összeállíthatók az applikációk.
Lista lapok létrehozása
A lista lapok az alkalmazást felépítő menürendszert biztosítják. Lista lap például az alkalmazás főmenüje, mivel menüpontokat (lista elemeket) találunk rajta.
Új lista lap létrehozásának lépései a következők:
Válasszuk a Lapok menüpontban, a jobb felső sarokban található Új gombot!
Ezután válasszuk ki a tartalomnak megfelelő lista lap típusú sablont és nevezzük el a létrehozott lapot.
Mentsük el a létrehozott lapot.
Lista elemek létrehozása
Ha új menüpontot (lista elem) szeretnénk létrehozni egy lista lapon, a lépések a következők:
Válasszuk a jobb felső sarokban található Új gombot.
Ezután válasszuk ki a tartalomnak megfelelő lista elem típusú sablont és nevezzük el a létrehozott lapot.
A következő felületen töltsük ki a sablonban szereplő üres adatmezőket. Ha a lista elemhez tartozik kép, keressük ki a fájlok listából vagy töltsük fel a fájlok közé Keresés gomb segítségével. Mentsük el a létrehozott lapot. Ezután a lap tetején található nyelvi mező legördítésével szükség esetén az idegennyelvi változatok (angol, német) is létrehozhatók.
Lista elemek adatai
Az Alapadatok fülön az aktuálisan szerkesztett lap adatait találjuk.
Megnevezés: a lap létrehozásakor megadott nevet tartalmazza, ez utólag módosítható, szerkeszthető.
Típus: a szerkesztett elem típusa (lista elem, lista lap, tartalom lap, stb.)
Publikál: ha a mobil alkalmazás tartalmában csak kisebb változtatások történnek egy szerkesztés alkalmával, akkor ha az aktuálisan szerkesztett lapot a Publikál check-box bepipálásával kijelöljük, a projekt végleges publikálásakor csak a korábban kijelölt lapok – és a hozzájuk tartozó változtatások – fognak a publikálási folyamatban legenerálódni. (Ezt a kiválasztást csak akkor érdemes használni, ha csak egy-két módosítás történik, egyébként érdemes az applikáció teljes tartalmát újra kifrissíteni – tehát nem szükséges bepipálni a Publikál check-box-ot.)
Archív: ha az adott lapot létrehoztuk, de valamilyen okból nem szeretnénk, hogy szerepeljen a kipublikált alkalmazásban, akkor az Archív check-box kipipálásával úgymond ’láthatatlanná’ tehetjük. Így fizikailag nem látszódik a menüszerkezetben, de mivel nincs törölve, így bármikor felhasználhatjuk a pipa eltávolításával.
Sablon: az aktuálisan szerkesztett lap sablonjának megnevezése.
Lapok
Ha egy lista elemről egy további lista lapra vagy tartalmi lapra szeretnénk navigálni a felhasználót, akkor ki kell alakítanunk a két elem közti kapcsolatot. Ezt a lista elem Lapok fülén tehetjük meg.
A Lapok fülön található Keresés gombra kattintva a megjelenő listából válasszuk ki a megfelelő lapot, kattintsunk a nevére, majd a Mentés gombbal véglegesítsük a két elem közti kapcsolatot.
Tartalmi lapoklétrehozása
Egy látnivaló vagy szolgáltató adatait tartalmazó tartalmi lapok létrehozásához navigáljunk a Lapok menüpontjához, és az Új gombra kattintással hozzunk létre új lapot. Ehhez a megfelelő tartalmi lap típusú sablont kell választani és a Megnevezést kitölteni. Mentés után kitölthető a sablon a megfelelő adatokkal.
Tartalmi lapok adatai
A tartalmi lapok Alapadatai és Lapok füleken található funkciók gyakorlatilag megegyeznek a listalapok és listaelemek azonos nevű fülein található funkcióival.
GPS
Ahhoz, hogy a látnivalót vagy szolgáltatót a tartalmi laphoz tartozó Térkép funkció segítségével térképen egy jelölővel megjelenítsük, adjuk meg a laphoz tartozó gps koordináták adatait. Ehhez kattintsunk a lapon található GPS fülre, és vegyük fel a következőket:
Megnevezés – a látnivaló, szolgáltató stb. neve
Szöveg – a látnivaló, szolgáltató stb. postai címe
Szélességi és hosszúsági fok
Kategória
A fenti adatok a térképes megjelenítéskor az információs buborékban válnak láthatóvá. A GPS kategória megadásának célja a térképes jelölő hozzárendelése a kiválasztott tartalmi laphoz.
Fontos, hogy a GPS koordináták használatához a Projekt Alapadatai között a GPS jelölőnégyzetet be kell pipálnunk!
Projekt publikálása
Ha elkészítettük az összes szükséges tartalmi és listalapot, akkor publikálhatjuk az első alkalmazásunkat. Ez egy több lépésből álló folyamat, mely során először publikáljuk a tartalmat, majd létrehozunk egy teszt apk fájlt, melyet telefonunkra letöltve meg tudunk nézni, hogy úgy működik-e, ahogy elterveztük. Ha ezt megfelelőnek találjuk, akkor publikálhatjuk a tartalmat éles verzióban, majd elkészítjük a végleges – Release – apk-t.
Mindezekhez először a Projekt menüpontban a Publikál ikonra kell kattintanunk.
A legördülő menüből válasszuk a „Teszt verzió publikálása” –t, majd kattintsunk a Publikál ikonra. Alapértelmezés szerint a szerkesztő az összes lapot publikálja, tehát a jelölőnégyzetekkel nem kell kiválasztanunk a lapokat, de ha a Publikál oszlopban lévő jelölőnégyzetek közül néhányat kipipálunk, akkor csak azokat fogja publikálni.
A publikálás eltarthat néhány percig, de akár 1-2 óráig is a projekt nagyságától függően. Ha elkészült, email értesítést fogunk kapni.
A következő lépés a debug apk fájl elkészítése.
Ehhez kattintsunk a Projekt menüpontban található Android fülre. Itt válasszuk a Debug gombot.
Ez a folyamat szintén elhúzódhat a projekt nagy mérete esetén, és a szerkesztő ismét emailben fog értesíteni bennünket, ha kész van a fájl. Amint megkaptuk az értesítő emailt, ugyanerről a felületről le is tudjuk tölteni az apk-t, melyet aztán megtekinthetünk telefonunkon.
A fájl mobil eszközre töltését követően engedélyeznünk kell az „Ismeretlen források”, azaz a nem marketről érkező alkalmazások telepítését.
Ha mindent rendben találtunk, és úgy gondoljuk, hogy elkészülhet az alkalmazás „éles verziója”, akkor publikálnunk kell egy „Piactérre publikálható verzió”-t. Ez ugyanúgy történik, mint a teszt verzió, a Publikál gombra kattintva a legördülő menüből kiválasztjuk a „Piactérre publikálható verzió”-t, majd a Publikálra kattintunk. Ha megérkezett az email, akkor rendben lezajlott a folyamat.
Ezt követően az utolsó lépés a Release apk létrehozása, amit szintén az Android fülön tudunk előállítani, a megfelelő ikon megnyomásával.
Ezzel az utolsó lépéssel el is készítettük a play.google.com címen elérhető Android piactéren kiadható saját mobil alkalmazásunkat.